EXERCICS SOBRE LA COHESIÓ
Exercicis sobre la cohesió
LA COHESIÓ |
La cohesió textual és la propietat segons la qual les diferents parts d’un text estan ben travades per mitjà de mecanismes sintàctics. Les diferents parts d’un text no només han d’estar lligades quant al significat (coherència) sinó també explícitament pel que fa a la forma a traves de procediments com els següents:
- Ús de connectors (quan, després de , entre…)
- El mateniment de referents a traves de la repetició de mots, l’el·lipsi, l’ús de sinònims o la substitució pronominal.
- L’ús correcte del signes de puntuació.
- El procés anomenat de definició, que consisteix a intruduir en el discurs un nom encapçalat per un determinant indefinit i, poc després reprendre’l encapçalant-lo per un determinant definit (article, demostratiu, etc.).
EXEMPLE DE TEXT DESCOHESIONAT: Cada matí les meves germanes fan les mateixes coses. Les meves germanes berenen. Les meves germanes van a la piscina. Ja fa dos anys que les meves germanes van a una piscina. Les meves germanes encara no saben nedar. Les meves germanes es dediquen a xafardejar tot el matí amb uns amics de les meves germanes. Les meves germanes troben els amics a la piscina. Els amics es passen tot el dia a la piscina. L’única aspiració dels amics de les meves germanes és posar-se ben negres. Es fa l’hora de dinar. Les meves germanes diuen adeu als amics. Les meves germanes se’n tornen cap a casa. Exercici: Redacta un text alternatiu en què els problemes de cohesió s’hagin resolt. | ||
Exercicis | ||
1. Reescriu els textos següents amb un estil més cohesionat. [1] Els tutors tenen com a missió acompanyar l’estudiant. També HAN guiar-lo. Aquesta tasca es fa de manera individualitzada. S’inicia en el moment en què ingressa a la Universitat. Finalitza quan l’estudiant acaba els seus estudis. ÉLL coneix bé la carrera que ha escollit. TAMBÉ L' d’ajudar a progressar.AMÉS té com a funció aconseguir que ELL mantingui l’interès en els estudis. El tutor esdevé l’interlocutor principal de l’estudiant en allò que fa referència a la UOC i que no correspon a l’àmbit d’una assignatura concreta [2] Els mòduls didàctics són les unitats bàsiques que desenvolupen l’aprenentatge d’una part d’una assignatura. També la guien. Han estat creats per tal d’estimular el treball personal de l’estudiant. Aquest es realitza essencialment a casa. També faciliten aquesta tasca personal. En general els materials didàctics de la UOC són multimèdia. [3] El sistema d’avaluació continuada consisteix en la realització d’un conjunt d’activitats proposades pels consultors de les assignatures, les quals les guien y les valoren. Les activitats s’han de realitzar durant el semestre y s’exposen en el Pla docent de cada assignatura. Aquest sistema d’avaluació garanteix als estudiants aprofitar el curs, permet que els estudiants assoleixin els objectius proposats a la mateixa, fer un seguiment continu del seu procés d’aprenentatge, mesurar en tot moment el seu progrés. El seguiment de l’avaluació continuada és de lliure elecció per part dels estudiants. És recomanable ja que es planteja com un ajut pedagògic i, per tant, com un mitjà per a afavorir l’èxit dels estudiants. [4] El GOB (Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa) va posar a la venda l’any 2000 un gravat cedit pel pintor Miquel Barceló, una mostra més de la generositat de Miquel Barceló, del compromís de Miquel Barceló amb la defensa del medi ambient i també de la simpatia de Miquel Barceló cap al GOB. El gravat és de temàtica animal. El gravat s’ha enllestit aquesta tardor a un taller de Lanzarote. D’aquest gravat s’han fet una sèrie de 50 exemplars numerats i signats per Miquel Barceló. Els 50 exemplars del gravat, dedicat al GOB, s’han realitzat amb tècniques d’aiguafort i aiguatinta i el preu de venda de cada exemplar és de 6.000 euros. La venda dels exemplars es fa directament des del GOB. [5] Les informacions que tenim sobre la biografia d’Homer són tardanes, variades i d’autenticitat incerta. Conservem diverses vides amb dades que no coincideixen. Per tant, es pot dir ben poca cosa d’Homer. L’única cosa que es pot afirmar amb seguretat és que Homer era un joni vinculat a Esmirta i Quios. A l’illa de Quios, una família de rapsodes professionals asseguraven que eren descendents directes d’Homer i que només ells eren els qui tenien els textos veritables d’Homer. | ||
2. Cerca en els textos següents els mecanismes de cohesió textual. Indica les el·lipsis i el manteniment dels diferents referents. Santiago Rusiñol va conèixer Sitges de casualitat. L’artista barceloní anava a veure un quadre del Greco al Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú quan es va trobar un amic que el va convidar a dinar a Sitges. Això passava el 1891; l’any següent, Rusiñol hi adquiria dues cases de pescadors i encarregava a l’arquitecte Francesc Rogent la construcció d’una casa que es va convertir en un dels referents culturals de l’època. L’habitatge, d’estil modernista i amb trets medievals, va ser batejat com Cau Ferrat. EL SANT CRIST DE LA GALERA Aquest crucifix el portava a la proa la nau capitana de la batalla de Lepant, que comandava Joan d’Àustria. La imatge està un poc decantada a un costat i en posició una mica violenta. Conta la tradició que durant la brega aquesta talla de fusta era el blanc de tots els trets dels turcs i que una bomba de l’enemic li va passar a frec, però que la imatge, perquè no la tocàs, es va inclinar un poc i adoptà aquesta postura forçada que encara conserva. |
Comentarios
Publicar un comentario